۰۴
شهریور

مهارت اول تصمیم گیری

چگونه مدیرعامل برتر شویم؟

در این سری از مطالب و مقالات سعی می کنم از خصوصیات و ویژگی های برتر مدیران عامل بگویم که چگونه آنها توانسته اند موفقیت های بسیاری را در کسب و کار خود کسب کنند:

در این مجموعه مقالات از کتاب های مدیریتی و به روز دنیا بهره برده ام و در کنار آن از تجربیات خودم نیز یادداشت نموده ام.

کتاب یک قدم تا مدیرعامل شدن (مدیرعامل بعدی) اثر النا ال. بونتلو و کیم آر. پاول یکی از بهترین و جدیدترین کتابهای رهبری کسب و کار است که در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه کتاب سال مدیریت cmi شده است، کتاب هنر رزم اثر سان تزو ترجمه نادر سعیدی و کتاب مدیریت کوروش کبیر اثر گزنفون و کتاب ژنرال کارآفرین که تفسیر مدیریتی کتاب هنر رزم است و نویسنده آن خودم سارا حجازی به همراه دکتر نیما کیمیایی و کتاب های دیگر … از رفرنس های این مقالات می باشد.

امیدوارم از آنها بهره کافی را ببرید.

برای ارتباط بیشتر و درج مقالات مدیریتی و تجربه های شخصی خود در وب سایت من با آدرس info@sarahejazi.com در ارتباط باشید

مهارت ها و  رفتارهایی که شما را به یک مدیرعامل برتر تبدیل می کند:

رفتارهایی که شخص را قادر می سازد مانند یک مدیرعامل باشد، چه چیزی بهترین افراد را از بقیه متمایز می کند؟ چه مهارتهایی واقعا اهمیت دارند؟ چهار رفتار از لحاظ آماری با موفقیت مرتبط هستند: قاطعیت در تصمیم گیری، تعامل در جهت اثرگذاری، قابلیت اطمینان بی قید و شرط و سازگاری جسورانه. مهم این است که این خصوصیات ذاتی نیستند. اینهایی رفتارهایی هستند که با تمرین و تجربه شکل می گیرند، و می توانند هر زمانی در حرفه ی شما توسعه پیدا کنند.

 

 

 

 

 

مهارت اول: تصمیم گیری سریع و مافوق دقت

بسیاری از داستان ها و افسانه های مدیران عامل مربوط به گرفتن ” تصمیمی بزرگ و مهم ” است و این همان لحظه ای که همه چیز در خطر است و مدیرعامل باید انتخاب کند. اگر مدیرعامل اشتباه کند و تصمیم نادرست بگیرد، شرکت از هم می پاشد، افراد شغلشان را از دست می دهند و بعضی اوقات شرکت به کلی نابود می شود. از این رو، او به جمع آوری داده ها می پردازد، سناریوهای مختلفی برایش در نظر می گیرد و آنها را مورد بحث قرار می دهد. او یا همکارانش و اعضای هیات مدیره رایزنی و مشورت می کند و در عین حال با عدم اعتماد به نفس مبارزه می کند. در نهایت، به تجربه و غریزه اش اتکا می کند، به آینده نگاه می کند، افرادی را که انرژی منفی دارند نادیده می گیرد، و تصمیمی می گیرد که شرکت را نجات می دهد و به سمت یک آینده سودآور هدایتش می کند.

چنین لحظه ها و چالش هایی بارها برای یک مدیرعامل و یک مدیر ارشد سازمان (کسب و کار) رخ می دهد و نشان می دهد که تصمیم گیری سریع و صحیح از بزرگترین و مهم ترین مهارتهایی است که یک مدیرعامل باید دارا باشد.

جالب این است که مهم ترین بخش از تصمیم گیری دقت یا سرعت و یا تحلیل درست آن نیست! مهم ترین و بارزترین بخش تصمیم گیری، قاطیعیت داشتن در تصمیم گیری است! مدیران عامل موفق صرفا به دلیل قاطعیت در تصمیم گیری برجسته هستند، توانایی تصمیم گیری سریع و اراده راسخ. پژوهش ها نشان می دهد که احتمال عملکرد قدرتمند مدیران قاطع ۱۲ برابر بیشتر از سایرین است.

مدیران قاطع احساس مسئولیت پذیری بی نظیری دارند، آنها به این نکته آگاه هستند که مسئولیت مدیریت و کنترل کردن این مسئله با من است. در حالی که ما ممکن است به دلیل قرار داشتن در موقعیتی سخت و دشوار گیج و نگران شویم و بخواهیم تمام تصمیماتمان درست باشد، مدیران عامل در حالی که دریایی از شک و بلاتکلیفی قرار دارند، تصمیم هایی می گیرند که می دانند ممکن است اشتباه باشد. چیزی که تمام این مسائل را ممکن می سازد، تصمیم گیری سریع و اراده راسخ است. مسئله دیگر دانستن این نکته است که هر تصمیم چقدر زمان می برد. نه دقیقه، دو هفته یا شاید اصلا ارزش توجه ندارد،  از همه مهم تر اینکه از هر تصمیمی چه درست چه نادرست یاد بگیرد.

  موفقیت بیشتر بستگی به عمل دارد تا عقل و هوش. اغلب مدیران ارشد با ضریب هوشی بالا هنگام تصمیم گیری قاطعانه دچار مشکل می شوند. آنها می توانند در تجزیه و تحلیل نقاط ضعف یا اولویت دادن به مسائل مختلف درچار مشکل شوند. و معمولا اعضای گروه و سهامدارانشان هستندهزینه تمایل شدید آنها به درست تصمیم گرفتن را می پردازند. پس اگر شما به دنبال کسب سمت مدیرعاملی هستید، برای هر تصمیمی عرق نریزید، زمان نگذارید و اضطراب نداشته باشید. به جای آن نقشه راه را انتخاب کنید و بر اساس آن با سرعت و اراده ی راسخ پیش بروید، قاطع باشید. در عین حال که قاطع بودن را در خود تقویت می کنید بر سه چیز تمرکز کنید: سریع تر تصمیمی بگیرید، تصمیات کمتری بگیرید و تمرین هایی انجام بدهید که در تصمیم گیری بهتر شوید.