۳۰
مرداد

کارآفرین کیست؟

«کارآفرین کسی است که کسب‌وکار خود را به راه انداخته باشد»، این عبارتی است که بیشتر افراد با آن موافقند. اما در این جمله اطلاعات چندانی برای پاسخ به پرسش بالا وجود ندارد. ماهیت حقیقی یک کارآفرین فراتر از این تعریف، فردی ریسک‌پذیر و نوآور است که مشتاق خلق مسیری مخصوص به خود در دنیایی است که به تغییر وضعیت موجود روی خوش نشان نمی‌دهد. اگر شما در تب‌و‌تاب راه‌انداختن کسب‌وکاری برای خودتان و کارآفرینی هستید اما نمی‌دانید برای پیمودن این جاده‌های کم‌مسافر چه توانایی‌هایی لازم دارید،فردى مبتکر، اهل چالش، و همانند یک راننده است. او کسى است که چیز جدیدى خلق می‌نماید. مثلا یک راهکار جدید، یک پروژه ، یک تجارت یا یک شرکت جدید. ممکن است کار آفرین خودش یک ایده پرداز نباشد ولى قطعا همان کسى است که تصمیم می‌گیرد یک ایده را به واقعیت تبدیل نماید. او یک هدایت کننده است که به جلو میراند و افراد تیم را تشویق به همراهى می‌کند. کارآفرین کسى است که در جایگاه راننده می‌نشیند لذا هم توان تغییر مسیر را دارد و هم سرعت بخشیدن، آهسته رفتن و یا حتى پایان بخشیدن به آنچه که خلق نموده است. یک عنصر بسیار با اهمیت که در مرکز وجودى هر کارآفرین است ، اشتیاق است. این مقاله برای شماست. اینجا مواردی را می‌خوانید که پنچ نفر از رهبران تجاری و بنیان‌گذاران شرکت‌های معروف برای تبدیل شدن به یک کارآفرین واقعا موفق، ضروری می‌دانند.

کلی کلارک، مدیر ارشد ترایو۱۵ :

«کارآفرین کسی است که درصدد حل مشکلی به روشی سودمند است، بگونه‌ای که در قبال دریافت مقدار منصفانه‌ای پول، افرادی را به آرزوهای‌شان برساند. کارآفرینی به این معنا نیست که دیگر قرار نیست چیز جدیدی یادبگیرید یا رئیس داشته باشید. موفق‌ترین کارآفرینان آنهایی هستند که بخشی از وقت خود را صرف مطالعه درباره‌ی موفقیت دیگران می‌کنند، تا بفهمند روندها و روش‌های روزانه‌ی افراد موفق چیست و چطور می‌توانند آن اصول را در زندگی و کار خودشان به کار ببرند.»

دیوید گرین‌برگ مدیر ارشد آپدیتر :

«برای من، کارآفرینی وقف کامل خویشتن در راه و از هیچ، چیزی ساختن است. کارآفرینی مطمئنا به معنای این نیست که ریسک کنید و انتظار پاداشی بزرگ داشته باشید. در مسیر خلق چیزی از هیچ، با چالش‌های بی‌شمار و موانعی روبرو می‌شوید که به نظر غیرقابل عبور می‌رسند. باور دارم که کارآفرینان بزرگ، آنهایی که برایشان احترام قائلم، می‌توانند برای عبور از این موانع و یافتن راه‌حل‌ها، تیم خود را یاری کنند.»

الن دیکر مدیر ارشد پوتیتوپیا :

«کارآفرینی درباره‌ی بدست آوردن سریع پول یا یک معامله نیست. کارآفرینان موفق به چیزی فراتر از پولی که به سرعت به دست بیاید نظر دارند و به جای آن، به تصویر کلی متمرکزند تا مطمئن شوند هر کاری که انجام می‌شود در راستای هدف کلی تجارت و مفهوم کلی آن باشد. برای آنها مهم نیست که در ازای کارشان در همین لحظه چیزی به دست بیاورند.»

جردن فلیگِل بنیان‌گذار کوچ‌آپ :

«کارآفرینی همچون ندایی اجتناب‌ناپذیر از طرف زندگی به گوش می‌رسد. در این میان کسانی که آنقدر خوشبختند که از فرصت‌ها استفاده کنند، به اندازه‌ی کافی خوش‌بینند که به خودشان باور داشته باشند، آنقدر هوشیارند که مشکلات پیرامون‌شان را تشخیص دهند، به اندازه‌ی کافی سرسختند که استقامت داشته باشند، و آنقدر جسورند که به دفعات دست به عمل بزنند، به این ندا پاسخ می‌دهند. کارآفرینی کاری نیست که به دلیل داشتن ایده‌ای، آن را انجام می‌دهید، بلکه کارآفرینی یعنی داشتن خلاقیت برای پرسیدن، قدرت برای باور داشتن و شجاعت برای حرکت کردن.»

مایک مالون، بنیانگذار لیواستاک فریمینگ :

«وقتی بحث بر سر این است که چطور یک کارآفرین موفق باشیم، گمان من این است که چنین فردی باید از نظر روانی انسانی محکم باشد. قمارِ کارآفرینی، سنگین و موانعِ سر راه فراوان است. حفظ تمرکز فارغ از موانعی که وجود دارند، مهم‌تر از هر چیزی است. این به این معناست که کارآفرینی یعنی در دست گرفتن همه‌ی اختیار سرنوشت خودتان. اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد، پس تمام چالش‌هایی که با وارد گود شدن به فرد وارد می‌شود برای شما تنها بهای ناچیزی است که باید پرداخت کنید.»

برخی دیگر از ویژگی‌های بارز کارآفرینان عبارتند از:

الف) تعهد بالا: کارآفرینی، کاری دشوار است و راه‌اندازی موفق یک کسب و کار، نیازمند تعهد بالا از سوی کارآفرین است. مؤسسان یک کسب و کار، غالباً خود را در کارشان کاملاً غرق می‌کنند. اغلب کارآفرینان بایستی بتوانند بر موانع بی‌شماری غلبه کنند که این امر، نیازمند تعهد بالاست.

ب) تحمل ابهام: کارآفرینان، دارای تحمل بسیاری نسبت به ابهامات ناشی از تغییر شرایط و محیط هستند. این توانایی برای کنترل عدم قطعیت‌های محیطی، حیاتی است، چرا که کارآفرینان به‌طور پیوسته تصمیماتی می‌گیرند که در آن‌ها، از اطلاعات جدید و بعضاً متناقض که از منابع متنوع و ناآشنا به دست آمده‌اند، استفاده می‌کنند.

ج) انعطاف‌پذیری: یکی از ویژگی‌های کارآفرینان حقیقی، توانایی آن‌ها در سازگاری و تطابق با نیازهای متغیر مشتریان و کسب و کارشان است.

البته باید به این نکته مهم توجه کرد که کارآفرینان، شخصیت‌های منحصربفردی نیستند که بتوان از قبل پیش‌بینی کرد که چه کسی کارآفرین می‌شود و چه کسی نمی‌شود. در واقع ویژگی‌های کارآفرینان بسیار متنوع است. هر کس بدون در نظر گرفتن سن، سابقه، جنسیت، رنگ پوست، ملیت یا دیگر مشخصه‌ها می‌تواند یک کارآفرین شود و هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد. کارآفرینی یک راز نیست؛ یک انضباط عملی است. کارآفرینی یک موهبت ژنتیکی نیست، بلکه مهارتی است که اغلب مردم می‌توانند بیاموزند. لزومی ندارد که شما یک شخص اسطوره‌ای باشید؛ فقط کافی است با تمام وجود بخواهید

برگرفته از: businessnewsdaily